Japanse duizendknoop of zie ik spoken?

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Jaime
Reacties Subscribed Topics

Japanse duizendknoop of zie ik spoken?

Bericht door Jaime » zo 04 apr 2021, 16:21

Hallo!

Mijn eerste vraag hier op het forum, ik wou dat het van lichtere aard was, maar helaas...

Herkennen jullie deze plant? Ik verdenk Japanse Duizendknoop, maar weet het niet zeker. Deze plantjes komen opeens in mijn hele border tevoorschijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Batdah

Re: Japanse duizendknoop of zie ik spoken?

Bericht door Batdah » zo 04 apr 2021, 17:04

Ja helaas!

DAE avatar
Jaime

Bericht door Jaime » zo 04 apr 2021, 19:26

Daar was ik al bang voor. Het komt uit de tuin van de buren, dus dat maakt het helemaal leuk. Snap er geen snars van, van het een op het andere seizoen is die er opeens, en meteen in grote getallen.

Batdah

Bericht door Batdah » ma 05 apr 2021, 01:34

Je kunt beter je buren hierop aanspreken en maatregelen nemen want wat er kan volgen zul je vast wel gevonden hebben! Vraag je buren om actie want anders kom je er niet vanaf!
Jaime vinden dit nuttig/leuk

DAE avatar
Jaime

Bericht door Jaime » ma 05 apr 2021, 11:41

Gesprek moet ik rusting aanpakken, is een oudere dame. Wil haar niet de stuipen op het lijf jagen. Al met al, ik kijk er niet naar vooruit.

DAE avatar
Jaime

Bericht door Jaime » vr 09 apr 2021, 14:11

Spoken! Ik zag spoken!

Het is geen Japanse duizendknoop maar Houttuynia Cordata. Dit is alnog een ontzettend vervelende plant, en woekert op eenzelfde manier als de Japanse Duizendknoop. Desalnietemin is het minder destructief.

Het wordt een meerjarenproject om deze plant onder de knie te krijgen, maar dit is wel een pak van mijn hart!

Batdah

Bericht door Batdah » vr 16 apr 2021, 12:03

Jaime schreef: ↑
vr 09 apr 2021, 14:11
Spoken! Ik zag spoken!

Het is geen Japanse duizendknoop maar Houttuynia Cordata. Dit is alnog een ontzettend vervelende plant, en woekert op eenzelfde manier als de Japanse Duizendknoop. Desalnietemin is het minder destructief.

Het wordt een meerjarenproject om deze plant onder de knie te krijgen, maar dit is wel een pak van mijn hart!
mijn ervaring is dat je daar nauwelijks tot niet ;) vanaf komt! dus ik weet niet wat erger is...Cholera of de Pest...

DAE avatar
Jaime

Bericht door Jaime » vr 16 apr 2021, 12:22

De border is voor 90% ontdaan van vaste planten. Sommige planten hadden Houttunyia scheuten in hun wortelkluit zitten, voor de zekerheid heb ik die afgevoerd. Wat ik heb kunnen redden zit nu in potten, plastic tassen enzovoorts.

Vervolgens de grond tot ca 60 cm diep omgespit, en omgespit en omgespit om maar zoveel mogelijk stukjes wortelstok te verwijderen. As. zaterdag graaf ik diezelfde grond weer op om het vervolgens door een grondzeef te halen, om alles wat ik eventueel heb gemist eruit te zeven.

Ook komt er 70 cm hoog HDPE folie tussen de erfgrenzen van onze tuinen in. Deze folie gebruikt men normaliter om grote bamboesoorten te beperken tot hun standplaats. Dan hoef ik mij voortaan alleen nog maar te bekommeren om mijn stukje. Hoe de buren hun probleem aanpakken is dan aan hen.

Plaats reactie