Geel blad Clivia door verbranding?

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Mkkl
Reacties Topics Topics

Geel blad Clivia door verbranding?

Bericht door Mkkl » zo 16 jan 2022, 12:06

Mijn Clivia vertoont gele/bruine droge plekken aan de uiteinden van de bladeren, vooral de oudere bladeren. Hij staat voor een groot raam op het oosten. Ik heb gelezen dat de Clivia niet goed tegen direct zonlicht kan, kunnen deze problemen zich ook voordoen in de winter als de zon minder sterk is of zou het door iets anders veroorzaakt kunnen worden? Ik geef hem 1x per week/twee week water en de aarde is niet vaak uitgedroogd dus ik denk niet dat hij te weinig water krijgt.
Bijlagen
IMG_20211128_160421.jpg

Batdah

Re: Geel blad Clivia door verbranding?

Bericht door Batdah » zo 16 jan 2022, 15:16

Heeft de pot afwateringsgaten? Dit lijkt op wat ze zg potziekte noemen...een vorm van zoutschade!

DAE avatar
huisentuinmagazine
Reacties

Bericht door huisentuinmagazine » vr 11 mar 2022, 15:56

Als de bladeren van uw Clivia gele of bruine droge plekken vertonen, krijgt ze niet genoeg water. De grond moet vochtig aanvoelen, maar niet zompig. Als je te lang wacht met water geven, zullen de bladeren uiteindelijk uitdrogen en gaan hangen. Geef in dat geval vaker water en verpot de plant zo nodig in een nieuwe pot met vochtige grond.

[alinea verwijderd door mod - informatie ging over andere plant]

Andere mogelijke oorzaak, bladdvlekkenziekte? zie: -link verwijderd door mod vanwege linkspam (niet van toepassing op vraag)
Huisentuinmagazine.nl is een website die mensen in Nederland wil inspireren om thuis te tuinieren en te klussen. Wij vinden het belangrijk dat mensen zich meer bewust worden van het milieu. https://www.huisentuinmagazine.nl/

Hilde

Bericht door Hilde » vr 11 mar 2022, 18:14

Zeker geen bladvlekkenziekte!

Vochttekort of te nat is vrijwel zeker oorzaak.

Batdah

Bericht door Batdah » vr 11 mar 2022, 20:28

huisentuinmagazine schreef: ↑
vr 11 mar 2022, 15:56
Als de bladeren van uw Clivia gele of bruine droge plekken vertonen, krijgt ze niet genoeg water. De grond moet vochtig aanvoelen, maar niet zompig. Als je te lang wacht met water geven, zullen de bladeren uiteindelijk uitdrogen en gaan hangen. Geef in dat geval vaker water en verpot de plant zo nodig in een nieuwe pot met vochtige grond.

De beste remedie is voorkomen, dus het is belangrijk om je Clivia altijd vochtig te houden. Als je toch een paar droge plekken krijgt, is niet alles verloren. Haal de bol er voorzichtig uit en leg hem ongeveer een half uur in een bak met water. Droog hem af en zet hem dan terug in een pot met verse aarde. Geef de plant dagelijks water en zorg voor enige schaduw totdat nieuwe groei verschijnt. Als de plant zware schade heeft opgelopen, kunt u overwegen de bladeren te snoeien om nieuwe groei te bevorderen.

Andere mogelijke oorzaak, bladdvlekkenziekte? zie:
Wat een waardeloos advies...en wat een onzin een Clivia is als ik dit nalees een bolgewas!
Peterplant vinden dit nuttig/leuk

Plaats reactie