Gardenia verzorging

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Renier111
Reacties Topics

Gardenia verzorging

Bericht door Renier111 » za 02 nov 2024, 18:05

Beste kenners,

Sinds enkele maanden een Gardenia in huis, en wat ik ook doe qua verzorging; het lijkt hem niet ten goede te komen. Wie weet wat ik verkeerd doe of heeft de gouden tip?

Ik geef ze zuiver kalkvrij bronwater want weet dat ze niet van te veel kalk houden. 2 keer per week zet ik ze in een schaaltje iets koeler dan handwarm water ongeveer 15 min zodat ze zelf kunnen absorberen wat nodig is.

Omdat de Gardenia al slechter werd een week of 2 geleden toch nog een klein beetje mest gegeven (speciaal voor Gardenia welteverstaan). Dat had hij denk ik nooit eerder gehad. Klein bij een tuincentrum gekocht en maakte al een wankele indruk bij aankomst.

De plant heeft voldoende daglicht, maar krijgt nagenoeg geen zon. Het is standaard zo’n 19,5 graad en er is geen tocht. Hij staat binnen op het Oosten.

Wie weet wat er mis is?

Vriendelijk dank!

DAE avatar
Kevelini
Reacties

Re: Gardenia verzorging

Bericht door Kevelini » di 05 nov 2024, 10:20

Wat vervelend dat je Gardenia niet zo goed reageert op je verzorging. Gardenia’s staan erom bekend behoorlijk kieskeurig te zijn, dus het is goed dat je al rekening houdt met hun specifieke behoeften. Hieronder wat tips en aandachtspunten die hopelijk kunnen helpen om je plant weer in betere conditie te krijgen.

1. Water geven:
Het klinkt alsof je zorgvuldig bezig bent met het water geven, maar twee keer per week kan misschien wat veel zijn voor een Gardenia, afhankelijk van de luchtvochtigheid in je huis. Ze houden van licht vochtige grond, maar niet van constant natte voeten. Probeer om pas water te geven wanneer de bovenkant van de potgrond licht begint in te drogen. Ook is het een goed idee om overtollig water altijd af te gieten om wortelrot te voorkomen.

2. Luchtvochtigheid:
Gardenia’s zijn van nature gewend aan een vochtige omgeving en doen het vaak beter als de luchtvochtigheid rond de 60-70% ligt. Vooral in de winter kan de luchtvochtigheid in huis flink dalen door verwarming, wat hen parten kan spelen. Overweeg een luchtbevochtiger of plaats een bakje met water in de buurt van de plant. Eventueel kun je de bladeren licht besproeien met kalkvrij water, maar wees voorzichtig om dit niet te vaak te doen, want druppels op de bladeren kunnen ook schimmelvorming veroorzaken.

3. Temperatuur en licht:
De temperatuur van 19,5 graden is prima, maar zorg ervoor dat de plant ook in de winter zoveel mogelijk indirect daglicht krijgt. Hoewel direct zonlicht vaak te intens is, kan een gebrek aan licht ervoor zorgen dat de plant stopt met groeien en er minder vitaal uitziet. Misschien kun je de plant op een plek zetten waar hij meer (maar niet te intens) licht krijgt. Een oostelijke vensterbank is meestal een goede keuze, maar in de winter kan het geen kwaad om hem iets dichter naar het raam te schuiven.

4. Bemesting:
Gardenia’s zijn gevoelig voor mest en hebben doorgaans alleen voeding nodig in de lente en zomer, tijdens hun groeiseizoen. Je gaf aan dat je hem recent wat voeding hebt gegeven – goed dat je speciale Gardenia-mest gebruikt, maar het is beter om dit in het groeiseizoen te doen en dan in kleine hoeveelheden. In de winter is bemesten meestal niet nodig, omdat de plant in rust is.

5. Pot en grond:
Gardenia’s doen het het beste in een goed doorlatende potgrond met een zure pH (pH 5-6). Aangezien je hem klein hebt gekocht, vraag ik me af of de plant nog in de originele kweekpot staat. Zo ja, dan zou je kunnen overwegen om hem in verse, lichtzure potgrond te plaatsen, zodat hij beter kan afwateren en extra voedingsstoffen heeft. Zorg dat de nieuwe pot goede drainagegaten heeft.

6. Stress bij aankoop:
Gardenia’s kunnen kwetsbaar zijn wanneer ze al niet helemaal gezond zijn bij aankoop. Mogelijk is je plant door de omgeving bij het tuincentrum al wat verzwakt en daardoor gevoeliger voor veranderingen. Met de juiste verzorging kan hij zich herstellen, maar houd er rekening mee dat dit wat tijd kan kosten.

Plaats reactie