Heb jij ook een meerstammige boom in de tuin? Welke?

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
KleineTuinen.nl

Heb jij ook een meerstammige boom in de tuin? Welke?

Bericht door KleineTuinen.nl » wo 05 jan 2022, 17:40

Onlangs schreven we een artikel over de mooiste en populairste meerstammige bomen.
Nog steeds is dit type boom erg gewild.

We maakten een uitgebreid overzicht met mooie meerstammige bomen en gaven antwoord op vragen die we hierover vaak gesteld krijgen.

Nu zijn we erg benieuwd of jij ook een meerstammige boom in de tuin hebt, of deze graag zou willen.
Welke meerstammige boom staat (of komt) in jouw tuin?

(Het zou helemaal leuk zijn als je ook nog een mooie foto kunt plaatsen.)
KleineTuinen.nl - Alles over Tuinieren in een kleine tuin
(Tuintips, Inspiratie, antwoord op Tuinvragen en de mooiste planten voor kleine tuinen)

KleineTuinen.nl

Re: Heb jij ook een meerstammige boom in de tuin? Welke?

Bericht door KleineTuinen.nl » wo 05 jan 2022, 17:41

Hier alvast een foto uit de eigen familie tuin, van de meerstammige Rhus (fluweelboom).

Afbeelding
(Tuintips, Inspiratie, antwoord op Tuinvragen en de mooiste planten voor kleine tuinen)
sonya.van-der-horst vinden dit nuttig/leuk

Batdah

Bericht door Batdah » za 08 jan 2022, 00:42

20220107_164943.jpg
Prunus serrulata Amanogawa
20220107_164958.jpg
Prunus serrulata Amanogawa
Geldt dit als meerstammige boom ?...de ent zit op 20 cm boven grondniveau

Ik heb er totaal 17 staan in verschillende afmetingen afhankelijk van de plantdatum...de eersten dateren van 2019 die zijn zoals deze al een kleine 4 meter hoog..ze kwamen dat jaar aan in een doos afgezaagd op een meter boven de ent..
KleineTuinen.nl vinden dit nuttig/leuk

Batdah

Bericht door Batdah » za 08 jan 2022, 00:50

20220107_164914.jpg
Magnolia cv Betty
20220107_164920.jpg
Magnolia cv Betty
Deze Magnolia heb ik een jaar of 12 terug gekocht als een stek in 3 liter pot in Turnhout BE bij Marechal...de stek was destijds een 30 cm en heeft dus al meer dan 10 jaar training achter de rug..in NL snoeide ik deze als bolvorm na de bloei(ze had daar beperkte ruimte in de azaleaborder waar ze te groot voor was geworden)...in 2018 heb ik ze gerooid en opgepot in een 500 liter container en een jaar op een kwekerij gestald en in 2019 is ze naar Poiares gekomen met geconditioneerd transport en de emigratie begint er nu uit te groeien..ze wordt niet meer gesnoeid dwz wel de onderste takken en mag verder uitgroeien....eronder staan boshyacinten die in de kluit meegekomen zijn en die ik helaas niet verwijderen kan...je kunt die op de foto al zien bovenkomen...

Ik heb deze in de herfst van 2019 geplant...nadat het gebouw en de watertank rechts voltooid was..ze heeft in kuip een vervelende hete portugese zomer meegemaakt..gelukkig was het een hele grote kuip..
Laatst gewijzigd door Batdah op za 08 jan 2022, 01:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Batdah

Bericht door Batdah » za 08 jan 2022, 01:17

20220107_164837.jpg
Prunus serrulata Kwanzan
Deze Prunus is ook in 2019 geplant ik had die als kleine containerplant gekocht bij Esveld en deze was in maart dat jaar aangekomen met nog wel meer planten...inmiddels is deze grote vaasvorm al een 5 meter hoog al zou je dat op de foto niet zeggen...

Ik had deze in NL destijd ook maar de bomen(3 ) waren helaas al veel te groot om mee te nemen...anders had ik dit zeker gedaan..ik had geprobeerd ze in 2017 rond te steken maar de wortels waren al polsdik...ik heb er menig traan om gelaten wetende dat de 3 inmiddels gerooid zijn..die had ik opgekweekt van net geent tot grote struiken..

Dit is veruit mijn favoriete sierkers bloesem aller tijden(maar ik houdt van alle kersenbloesem)...ook wat jeugdsentiment daar in de 70 er jaren van de vorige eeuw dit een veel toegepaste laanboom was welke zowel de hemel als het asfalt roze kleurde in April , in het west brabantse stadje waar ik als kind woonde waren tientallen sierkersen straten en wijken....in de jaren 90 is er een hetze tegen deze volgens de zogenaamde betere landschapsarchtitecten( met goede smaak ahum) foute boom ontstaan...ze zijn masaal gerooid(gelukkig waren de meesten ook al op hun einde..deze boom wordt niet heel oud een jaar of 50 in bestrating) ..gelukkig worden ze tegenwoordig weer aangeplant..
Ook de herfstverkleuring van deze en de meeste japanse sierkersen is geweldig...vlammend rood en oranje!

In NL had ik de bomen in eerste instantie geplant om takken voor de vaas te snijden wat ik nog steeds doe takken voor in huis plukken..als deze boom bloeit is het lente..
Laatst gewijzigd door Batdah op za 08 jan 2022, 01:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Batdah

Bericht door Batdah » za 08 jan 2022, 01:35

20220107_164757.jpg
Prunus serrulata Shogetsu
Dit is een vaasvorm van ongeveer 2/3 meter hoog nu...ik heb die als kluitplant in 2019 bij Esveld gekocht..
De bloei van deze begint met gepropte porseleinroze zeer gevulde rozette bloesems die verbloeien naar losse gevulde bloesem in zeer lichtroze bijna wit...de herfstkleuren zijn fel oranje en intens oranje/ rood..deze vorm blijft wat kleiner en in totaal zal deze een meter of 3 tot 4 worden is de bedoeling maar planten worden hier veelal groter dan in het noorden denk ik
..de struik is inmiddels aangeslagen ze heeft wel veel meer tijd nodig gehad dan de andere sierkersen...gelukkig is ze hersteld met veel nieuw hout..
IMG-20210404-WA0077.jpg
in het midden bovenaan is de struik in bloei te zien...ik heb geen close up van de bloesem en betere foto meer..

voordat ik deze hier had kende ik deze cv niet maar imho is het een van de mooisten!
Laatst gewijzigd door Batdah op za 08 jan 2022, 03:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Batdah

Bericht door Batdah » za 08 jan 2022, 02:24

20220107_164747.jpg
Prunus subhirtella autumnalis Rosea
Weer een Prunus dit keer..we hebben nog wel andere soorten maar die zijn nog struik en nog geen boom te noemen ...

Deze winterkers heb ik ongeveer 10 jaar terug gekocht bij Hornbach ze was afgeprijsd voor iets van 2,50(80% korting einde seizoen)
In mijn vorige tuin was het door de droogte een zielig geval wat achteraf zijn geluk geweest is waardoor deze nog te verplanten was..ze heeft een jaar in een 35 liter pot op de kwekerij doorgebracht en is hier in 2019 geplant...ik heb meer struiken planten en bomen meegenomen(44 pallets en palletboxen ongeveer)

In de portugese zure grond is deze helemaal los gegaan ze is al ruim 4 meter hoog inmiddels en ik ben begonnen de onderste takken af te knippen om er een soort van parasol van te makern om de Rhododendron struiken uit de zon te houden en nog wat uitzicht te behouden...ik ga deze na de winter nog verder uitdunnen want het zijn nog teveel stammen..
.
Deze prunus bloeit nu de foto is gistermiddag(vrijdag) genomen net voor de nachtvorst die nu bezig is..ik vrees dat het dan gedaan is met de bloesem...en dat de volgende bloei minder fraai is dit seizoen..
Het leuke is dat deze boom ook in de zomer bloeit maar de bloesem is dan langgesteeld en veel groter gevolgd door rode kersjes..heel vreemd dat deed die nooit in NL...
Ik heb er een Clematis Hagley hybrid onder geplant om in de zomer het geheel wat op te leuken want in dit deel van de tuin bloeit het meeste in de winter en nog wat in het voorjaar..
20210427_142611.jpg
met de Clematis afgelopen voorjaar(Mei)

DAE avatar
Francientje

Bericht door Francientje » zo 09 jan 2022, 14:29

Mooie collectie, laat het maar weer gauw voorjaar worden!

ps: meerstammige bomen worden toch ook wel struiken genoemd ?

Batdah

Bericht door Batdah » zo 09 jan 2022, 18:21

Francientje schreef: ↑
zo 09 jan 2022, 14:29

Ik zie ze meer als grote struiken....zeker hier waar het meeste toch wel in het niet valt op de grote oppervlakte ;)

Ps ik heb net de eerste Magnolia bloei gespot een straat verderop...en de mimosa bloeit dus het wordt beter...maar eind van de week komt er vermoedelijk weer vorst..als de zon schijnt is het meteen T shirt weer...

KleineTuinen.nl

Bericht door KleineTuinen.nl » ma 10 jan 2022, 15:51

Francientje schreef: ↑
zo 09 jan 2022, 14:29

Wat ons betreft zit er wel verschil tussen een struik en een meerstammige boom, maar het is natuurlijk een goed punt. Er zijn veel overeenkomsten en niet alle aanbieders en kwekers gebruiken dezelfde termen. Zo worden er ook meerstammige bomen verkocht die pas een stuk boven de grond vertakken...
In het artikel geven we nog aan waar het verschil precies in zit: hoogte van de vertakking en dikte van de stammen.

Plaats reactie