Olijf loopt slecht uit
In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Olijf loopt slecht uit
Bericht door Cas » vr 26 mei 2023, 19:11
Hallo,
Ik heb in maart mijn olijfboom flink terug gesnoeid. Nu loopt de olijf wel opnieuw uit, maar alleen laag op de stam en niet op de takken. Iemand enig idee hoe dit kan? Is het een kwestie van meer geduld?
Ik heb in maart mijn olijfboom flink terug gesnoeid. Nu loopt de olijf wel opnieuw uit, maar alleen laag op de stam en niet op de takken. Iemand enig idee hoe dit kan? Is het een kwestie van meer geduld?
- Peterplant
Re: Olijf loopt slecht uit
Bericht door Peterplant » vr 26 mei 2023, 19:36
Waarom heb je de plant zo gesnoeid?
De plant loopt vast opnieuw uit.
Ik denk dat je hem gesnoeid hebt omdat die erg kaal en doorzichtig was.
De plant staat in een veel te kleine pot en ik ben benieuwd hoe vaak en waarmee en hoeveel je de olijf bemest hebt.
De plant loopt vast opnieuw uit.
Ik denk dat je hem gesnoeid hebt omdat die erg kaal en doorzichtig was.
De plant staat in een veel te kleine pot en ik ben benieuwd hoe vaak en waarmee en hoeveel je de olijf bemest hebt.
Bericht door Cas » za 27 mei 2023, 11:39
De boom was inderdaad erg kaal geworden. Een grotere pot is inderdaad misschien wel een goed idee. Ik bemest 2x per jaar met DCM Olijf/Vijg/Citrus. Is dat voldoende?
- saskiaverenjans
Bericht door saskiaverenjans » za 27 mei 2023, 14:27
Uitlopers op de stam altijd verwijderen
Ik snoei in maart flink terug. Ongeveer 30 cm vanaf de hoofdstam.
Oude en kleine takjes verwijderen.
Het door even voordat hij terug komt maar geduld is dan even een dingetje.
1 keer per jaar mest ik bij.
Ik snoei in maart flink terug. Ongeveer 30 cm vanaf de hoofdstam.
Oude en kleine takjes verwijderen.
Het door even voordat hij terug komt maar geduld is dan even een dingetje.
1 keer per jaar mest ik bij.
- saskiaverenjans
Bericht door saskiaverenjans » za 27 mei 2023, 14:31
Zou hem in de volle grond zetten ( wel soort olijf heb je?
Of een veel grotere pot. De wortels groeien nl naar beneden en hebben wat ruimte nodig.
Komen er op de takken die je hebt gesnoeid geen enkele nieuwe scheut? Zijn de takken nog in leven?
Je kan dat testen door iets met een mesje te schrapen over de takjes als er lichtgroen onderzit leven de takken
Of een veel grotere pot. De wortels groeien nl naar beneden en hebben wat ruimte nodig.
Komen er op de takken die je hebt gesnoeid geen enkele nieuwe scheut? Zijn de takken nog in leven?
Je kan dat testen door iets met een mesje te schrapen over de takjes als er lichtgroen onderzit leven de takken
- Peterplant
Bericht door Peterplant » za 27 mei 2023, 20:12
DCM is vooral organische mest en daar zit weinig voeding in. Je zult het dus meer en vaker moeten gebruiken. Beter is het om regelmatig een oplosbare minerale meststof te gebruiken.
Krijg antwoord op je tuinvraag
Deel tips en ervaringen
Help anderen
InloggenRegistreer Inloggen met Facebook