Stekjes maken van plantje
In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
- Pascal Visser
Stekjes maken van plantje
Bericht door Pascal Visser » do 08 aug 2024, 18:49
Goedeavond allemaal...
Laat ik direct maar beginnen met melden dat ik totaal geen verstand heb van planten en bloemen, maar ik wil het graag leren.
Mijn vraag gaat nu over het plantje dat je ziet op de foto. Die krijgt eens in de zoveel tijd van die uitschieters, en laatst besloot ik om er eens eentje van af te knippen en op water te zetten om te stekken. Helaas heb ik geen idee wat ik aan het doen ben, dus.... Tadaaaaa! Hier ben ik.
Heeft iemand enig idee hoe ik van dat sprietje in dat potje, een nieuw plantje kan maken?
Ik hoor graag wat adviezen. Alvast hartelijk dank voor je moeite.
Laat ik direct maar beginnen met melden dat ik totaal geen verstand heb van planten en bloemen, maar ik wil het graag leren.
Mijn vraag gaat nu over het plantje dat je ziet op de foto. Die krijgt eens in de zoveel tijd van die uitschieters, en laatst besloot ik om er eens eentje van af te knippen en op water te zetten om te stekken. Helaas heb ik geen idee wat ik aan het doen ben, dus.... Tadaaaaa! Hier ben ik.
Heeft iemand enig idee hoe ik van dat sprietje in dat potje, een nieuw plantje kan maken?
Ik hoor graag wat adviezen. Alvast hartelijk dank voor je moeite.
- Bijlagen
-
-
"Bloemen zijn langs elk pad te vinden, toch weet lang niet iedereen er een krans van te vlechten."
~ Anastasius GrĂĽn
~ Anastasius GrĂĽn
- Peterplant
Re: Stekjes maken van plantje
Bericht door Peterplant » do 08 aug 2024, 20:13
Je plantje heet Chlorophytum, graslelie. Deze plant geeft regelmatig scheuten waaraan bloempjes en aan het einde, jonge plantjes verschijnen. Deze scheuten noemt men stolonen.
De plantjes aan de stolonen groeien en krijgen worteltjes en kunnen opgepot worden als ze voldoende groot zijn. Wat je nu gedaan hebt heeft geen effect. Maar experimenteren is altijd leuk.
De plantjes aan de stolonen groeien en krijgen worteltjes en kunnen opgepot worden als ze voldoende groot zijn. Wat je nu gedaan hebt heeft geen effect. Maar experimenteren is altijd leuk.
- Pascal Visser
Bericht door Pascal Visser » vr 09 aug 2024, 07:07
@Peter Plant
Dankjewel voor je reactie. Ik begrijp dus dat wat ik nu doe, echt helemaal geen zin heeft!
Nou, weet ik dat ook weer. Dankjewel voor de opheldering.
Maar goed, je schrijft dat er jonge plantjes verschijnen en dat daar dan worteltjes aan komen, maar die worteltjes heb ik dus nog nooit gezien Ăłf ik zie ze wel, maar beschouw ze niet als 'worteltjes''. Ik heb nu dus een paar vraagjes hierover. Misschien kun je me wat duidelijkheid geven en op weg helpen.
Dankjewel voor je reactie. Ik begrijp dus dat wat ik nu doe, echt helemaal geen zin heeft!
Nou, weet ik dat ook weer. Dankjewel voor de opheldering.
Maar goed, je schrijft dat er jonge plantjes verschijnen en dat daar dan worteltjes aan komen, maar die worteltjes heb ik dus nog nooit gezien Ăłf ik zie ze wel, maar beschouw ze niet als 'worteltjes''. Ik heb nu dus een paar vraagjes hierover. Misschien kun je me wat duidelijkheid geven en op weg helpen.
- Heb jij enig idee hoe die worteltjes er uit zien?
- Hoe weet ik wanneer het plantje aan het uiteinde van die stoloon (?) goed/groot genoeg is om te worden opgepot?
- Als het dan eenmaal zo ver is, waar en hoe knip ik dat plantje dan af?
"Bloemen zijn langs elk pad te vinden, toch weet lang niet iedereen er een krans van te vlechten."
~ Anastasius GrĂĽn
~ Anastasius GrĂĽn
- Peterplant
Bericht door Peterplant » vr 09 aug 2024, 13:29
De worteltjes zien er uit als kleine bobbeltjes.
Als je dat jonge plantje op een potje met potgrond plaatst en bv een steentje op de stoloon legt zodat de onderkant van het plantje tegen de potgrond aankomt, gaat het plantje er vanzelf in wortelen. Na enkele maanden kan het plantje voor zichzelf zorgen en kun je de stoloon doorknippen.
Als je dat jonge plantje op een potje met potgrond plaatst en bv een steentje op de stoloon legt zodat de onderkant van het plantje tegen de potgrond aankomt, gaat het plantje er vanzelf in wortelen. Na enkele maanden kan het plantje voor zichzelf zorgen en kun je de stoloon doorknippen.
Pascal Visser vinden dit nuttig/leuk
- Pascal Visser
Bericht door Pascal Visser » vr 09 aug 2024, 17:45
Dankjewel @Peterplant.
Ik ga het proberen.
Fijn weekend toegewenst!
Ik ga het proberen.
Fijn weekend toegewenst!
~ Anastasius GrĂĽn
~ Anastasius GrĂĽn
Krijg antwoord op je tuinvraag
Deel tips en ervaringen
Help anderen
InloggenRegistreer Inloggen met Facebook