Gif op laurierplant

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Bloempjeh
Reacties Topics

Gif op laurierplant

Bericht door Bloempjeh » do 08 aug 2024, 21:33

Mijn laurier plant zit onder de luizen dus ik ben bang dat de stukken met luizen eraf snoeien geen nut meer heeft.

Wat nu? Iemand had het erover dat ik gif kan gebruiken als ik er dan even niet vsn eet. Is dat zo? En hoelang duurt het dan voordat het gif vervliegt. Ik ben er eerlijk gezegd geen fan van.
Zijn er nog andere tips of moet ik de struik gewoon vervangen? Of ergens bij de stam alles eraf zagen zodat het weer opnieuw groeit?

DAE avatar
Peterplant

Re: Gif op laurierplant

Bericht door Peterplant » vr 09 aug 2024, 13:25

Zijn het gewone bladluizen of zijn het schildluizen?

DAE avatar
Bloempjeh
Reacties Topics

Bericht door Bloempjeh » vr 09 aug 2024, 18:27

Peterplant schreef: ↑
vr 09 aug 2024, 13:25
Zijn het gewone bladluizen of zijn het schildluizen?
Kan het ook wolluis zijn? Het zijn witte harige beestjes. Ik stuur een foto mee nu . O hij maakt t onscherp bij uploaden.
20240809_182501.jpg
Foto luizen

DAE avatar
Peterplant

Bericht door Peterplant » vr 09 aug 2024, 22:48

Geen luis, maar de laurierbladvlo.
Alle aangetaste bladeren of toppen eruit knippen, de plant overpotten in een grotere pot en voeding geven. Als het goed is loopt de plant weer fris opnieuw uit. Eventueel nieuwe aangetaste blaadjes er uit knippen. Met gif niet goed te bestrijden en dat zou je ook niet moeten willen.

DAE avatar
Bloempjeh
Reacties Topics

Bericht door Bloempjeh » za 10 aug 2024, 10:07

vr 09 aug 2024, 22:48
Geen luis, maar de laurierbladvlo.
Alle aangetaste bladeren of toppen eruit knippen, de plant overpotten in een grotere pot en voeding geven. Als het goed is loopt de plant weer fris opnieuw uit. Eventueel nieuwe aangetaste blaadjes er uit knippen. Met gif niet goed te bestrijden en dat zou je ook niet moeten willen.
O echt een vlo. Het staat in de grond btw,niet in een pot. Dus dan alleen flink snoeien?

DAE avatar
Peterplant

Bericht door Peterplant » za 10 aug 2024, 13:22

Een bladvlo. Als de plant er in de volle grond last van heeft, is er vaak iets mis met de grond. Die is te hard, te arm, te nat, te droog. Verkeerde grond toegevoegd als bemeste tuinaarde of tuinturf kan ook de oorzaak zijn.Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

DAE avatar
Bloempjeh
Reacties Topics

Bericht door Bloempjeh » za 10 aug 2024, 22:24

za 10 aug 2024, 13:22
Een bladvlo. Als de plant er in de volle grond last van heeft, is er vaak iets mis met de grond. Die is te hard, te arm, te nat, te droog. Verkeerde grond toegevoegd als bemeste tuinaarde of tuinturf kan ook de oorzaak zijn.Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Ik weet het niet deze plant staat er al sinds 2017 . Mss te nat vanwege al dat regen deze zomer/ voorjaar? Het enige nieuwe dat ik gedaan heb is maggiplant zaadjes ernaast gezaaid en een minibeetje zand daarover gestrooid ( kreeg ik als tip). Deze zaadjes zijn overigens nooit uitgekomen lol dus ik zal wel iets fout hebben gedaan.

DAE avatar
Peterplant

Bericht door Peterplant » zo 11 aug 2024, 17:33

Hoe vaak en waarmee heb je de afgelopen 7 jaren je laurier eten gegeven?
Hoe goed is jouw grond? Heb je meer problemen met planten die niet goed groeien of ziek zijn of zaadjes die niet opkomen?

DAE avatar
Bloempjeh
Reacties Topics

Bericht door Bloempjeh » zo 11 aug 2024, 21:24

zo 11 aug 2024, 17:33
Hoe vaak en waarmee heb je de afgelopen 7 jaren je laurier eten gegeven?
Hoe goed is jouw grond? Heb je meer problemen met planten die niet goed groeien of ziek zijn of zaadjes die niet opkomen?
Ik heb hem niks gegeven, ik wist niet dat dat moet? Enige wat ik doe is water geven in de zomer. Andere planten zijn ok, maar er staat alleen een munt nog ernaast.
Pas verderop in de tuin staan weer wat planten.

DAE avatar
Peterplant

Bericht door Peterplant » zo 11 aug 2024, 23:10

Elke plant heeft eten nodig, de een is met minder tevreden dan de andere. Planten die honger hebben, zijn gevoeliger voor aantastingen. Het weer, de standplaats en de grond spelen natuurlijk ook een rol.
Bloempjeh vinden dit nuttig/leuk

Plaats reactie