Afstervende bladeren en stengels?
In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
- Zomerbloeiers
Afstervende bladeren en stengels?
Bericht door Zomerbloeiers » di 13 aug 2024, 11:31
Hallo
Wie heeft een idee hoe het komt dat voornamelijk mijn Petunia's ineens dode stengels en bladeren krijgen. Soms hangen er stukken van de plant van het ene op het andere moment helemaal slap en verschrompeld.
Maar ook is soms de onderkant van de stengel helemaal bruin en verdord maar is er toch wat nieuwe groei en bloei boven aan.
Zie het ook terug in wat andere planten in de tuin maar voornamelijk bij de Petunia's (misschien omdat ik er daar zo veel van heb)
Ik heb foto's geplaats om te verduidelijken
Hopelijk heeft iemand een idee
Wie heeft een idee hoe het komt dat voornamelijk mijn Petunia's ineens dode stengels en bladeren krijgen. Soms hangen er stukken van de plant van het ene op het andere moment helemaal slap en verschrompeld.
Maar ook is soms de onderkant van de stengel helemaal bruin en verdord maar is er toch wat nieuwe groei en bloei boven aan.
Zie het ook terug in wat andere planten in de tuin maar voornamelijk bij de Petunia's (misschien omdat ik er daar zo veel van heb)
Ik heb foto's geplaats om te verduidelijken
Hopelijk heeft iemand een idee
- Bijlagen
-
-
-
- Peterplant
Re: Afstervende bladeren en stengels?
Bericht door Peterplant » di 13 aug 2024, 13:24
Watert de pot voldoende af? Het kan zijn dat de plant af en toe te nat staat.
Water geven over de plant kan schimmels een kans geven.
Verdrogen kan natuurlijk ook.
Geef je de planten wel eens voeding?
Water geven over de plant kan schimmels een kans geven.
Verdrogen kan natuurlijk ook.
Geef je de planten wel eens voeding?
- Zomerbloeiers
Bericht door Zomerbloeiers » di 13 aug 2024, 15:23
De potten kunnen voldoende afwateren. Met watergeven loopt het te veel er uit. Ook gebeurd het bij de planten met een reservoir pot. Ook krijgen ze met regelmaat voeding door het water. Het enige water wat boven op de planten komt was van de vele regen in het voorjaar.
Bericht door Batdah » di 13 aug 2024, 15:45
Petunia(van zaad) is een kortlevende eenjarige, je kunt die best eens terugsnoeien vaak loopt die dan wel weer uit en start je met een frisse plant!
Petunia van stek is een betere keuze die leeft doorgaans langer maar het euvel van alle petunia achtigen is dat ze slecht tegen regen en hoge luchtvochtigheid kunnen!
De Dahlia op de foto kan ook weleens uitgebloeid zijn en het voor dit jaar voor gezien houden!
Op de onderste foto de viooltjes zijn geen zomerbloeiers maar winter en voorjaarsbloeiers dat die nog leven in Augustus is bijzonder!
Als het water er meteen uitloopt dan denk ik dat het substraat uitgedroogd is en geen water meer opneemt!
En ja voeding, best minimaal wekelijks en bij dagelijks watergeven is 2 keer per week beter en neem een goede voeding met bv 20-20-20 als verhouding!
Petunia van stek is een betere keuze die leeft doorgaans langer maar het euvel van alle petunia achtigen is dat ze slecht tegen regen en hoge luchtvochtigheid kunnen!
De Dahlia op de foto kan ook weleens uitgebloeid zijn en het voor dit jaar voor gezien houden!
Op de onderste foto de viooltjes zijn geen zomerbloeiers maar winter en voorjaarsbloeiers dat die nog leven in Augustus is bijzonder!
Als het water er meteen uitloopt dan denk ik dat het substraat uitgedroogd is en geen water meer opneemt!
En ja voeding, best minimaal wekelijks en bij dagelijks watergeven is 2 keer per week beter en neem een goede voeding met bv 20-20-20 als verhouding!
- Zomerbloeiers
Bericht door Zomerbloeiers » di 13 aug 2024, 19:30
Het zijn stek Petunia's en dat ze last hebben gehad van de vele regen is zeker zo. Maar het gekke is dat de meeste er nog super bijstaan. Het is ook binnen en dag dat dode stukken vertonen.
Net als de dahlia die staat verder nog mooi in de bloei vormt ook nog nieuwe knoppen. Hopelijk blijft het zo en zet de sterfte niet door heb het zoveel mogelijk weg geknipt
Laatste foto is een klein bloemige petunia en geen viooltje. Is wel lastig te zien op de foto maar komt ook door dat hij zo slap hangt dat het op een viooltje lijkt.
Net als de dahlia die staat verder nog mooi in de bloei vormt ook nog nieuwe knoppen. Hopelijk blijft het zo en zet de sterfte niet door heb het zoveel mogelijk weg geknipt
Laatste foto is een klein bloemige petunia en geen viooltje. Is wel lastig te zien op de foto maar komt ook door dat hij zo slap hangt dat het op een viooltje lijkt.
- hansfloris
Bericht door hansfloris » za 24 aug 2024, 16:43
Hallo, mijn Petunia's hebben precies hetzelfde. Het ene moment staan ze er prima bij en het andere moment sterven ze af. Overigens heb ik dat ook met Lobelia's.
Bij Petunia's worden de bladeren slap en sterven af bij de Lobelia's sterft de plant ineens en wordt bruin.
Wat kan dit zijn?
Bij Petunia's worden de bladeren slap en sterven af bij de Lobelia's sterft de plant ineens en wordt bruin.
Wat kan dit zijn?
Krijg antwoord op je tuinvraag
Deel tips en ervaringen
Help anderen
InloggenRegistreer Inloggen met Facebook