Beste,
De laatste tijd als ik planten ga kopen dan merk ik bij thuiskomst dat de kluiten vreselijk hard en vast zijn als je de pot verwijderd. Ik plant de kamerplanten altijd over naar nieuwe potten en dan vul ik deze verder aan met potgrond.
Wat gebeurt er echter na een aantal weken de nieuwe potgrond klinkt steeds verder in en de kluit van de plant blijft vast en hard ook groeien de wortels niet lekker door naar de nieuwe grond die er omheen zit en de nieuwe grond wordt steeds armer en droogt steeds sneller in.
Is het verstandig om bij nieuwe planten de pot te verwijderen en dan met de hand voorzichtig de kluit losser te maken alvorens de nieuwe plant in zijn pot te poten?
Groet,
Ad
Harde/Vaste kluid bij nieuwe kamer planten
In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
- Peterplant
Re: Harde/Vaste kluid bij nieuwe kamer planten
Bericht door Peterplant » wo 04 sep 2024, 13:51
Het is lastig om daar advies over te geven, omdat ik het probleem niet herken. Als de kluit hard is, komt dat dan omdat het een grote wortelklomp is, dan is het inderdaad verstandig om de wortels iets los te maken.
Er zijn tegenwoordig veel nieuwe potgronden, die minder of geen tuinturf bevatten. Deze potgronden kunnen anders reageren wat vochtopname en inklinken betreft.
Er zijn tegenwoordig veel nieuwe potgronden, die minder of geen tuinturf bevatten. Deze potgronden kunnen anders reageren wat vochtopname en inklinken betreft.
Krijg antwoord op je tuinvraag
Deel tips en ervaringen
Help anderen
InloggenRegistreer Inloggen met Facebook