Tak meerstammige boom buigt sterk

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Syrah
Topics

Tak meerstammige boom buigt sterk

Bericht door Syrah » ma 30 sep 2024, 21:06

Goededag,

Onze tuin is recent aangelegd en hierbij heeft men ook een meerstammige Cornus kousa 'China Girl' gepland. Zoals je op de foto kan zien buigt 1 van de 3 stammen erg door naar 1 kant. Tuinaannemer heeft korte paaltjes gestoken, maar dit lijkt me eerder om het worstelstelsel te versterken.
1000021557.jpg
De stam is niet geknakt maar buigt sterk. We zijn bang dat ze op deze manier scheef gaat groeien of zelfs zal knakken.
1000021555.jpg
Als we de stam terug rechtzetten blijft ze ook rechtstaan, echter bij de eerst volgende windstoot of regenbui buigt ze weer over naar dezelfde kant.
1000021559.jpg
Wat raden jullie aan om dit te verhelpen zonder het boompje te schaden? De stammen samenbinden via een binddraad? Een hogere steunpaal plaatsen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

DAE avatar
Peterplant

Re: Tak meerstammige boom buigt sterk

Bericht door Peterplant » ma 30 sep 2024, 21:50

Meerstammig is tegenwoordig in de mode, dus knippen kwekers bij gewone struiken de onderste takjes weg zodat je de stammetjes beter ziet.
Die hangende tak is door de opsnoeien wat topzwaar geworden, de stam ( eigenlijk nog een tak) is nog niet dik genoeg en buigt door.
Je kunt de top wat insnoeien zodat die minder topzwaar wordt, of je steekt, evenwijdig aan de goede stand van de tak een stevige bamboestok in de grond waaraan je de slappe stam met bindbuis vastzet. Volgend jaar wordt het stammetje wat dikker en steviger en groeit in die stand vast. De bamboestok kan eind volgend jaar weer weggehaald worden.

Batdah

Re: Tak meerstammige boom buigt sterk

Bericht door Batdah » vr 04 okt 2024, 15:09

Ik zou dit geen meer stammige boom noemen eerder een struikje ;)

Die dikke paaltjes zou ik weghalen aangezien die geen enkele functie hebben!

Persoonlijk zou ik de struik met eenderde tot de helft inkorten zodat ze wat steviger en bossiger wordt , steunen is IMHO zinloos!

Plaats reactie