Kentia palm gele/bruine vlekken

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
Lauren
Reacties Topics

Kentia palm gele/bruine vlekken

Bericht door Lauren » vr 13 nov 2020, 11:26

Hoi!

Hopelijk willen jullie me helpen met het volgende. Ik heb een Kentia palm met een hydrocultuur circa een halfjaar geleden gekocht. Echter komen er de laatste twee/drie maanden gele en bruine vlekken in de bladeren en het wordt steeds erger.. Ik heb al veel gegoogled en ik kom vergelijkbare gevallen tegen, maar er worden veel verschillende oorzaken gegeven (bladvlekkenziekte, te veel water, te veel zon, te weinig voeding..) Gezien mijn plant dus precies volgens een watermeter water krijgt lijkt me de kans op slechte verzorging klein.

De vlekken zitten nu grofweg op 3/4e van de plant en alleen de bovenste bladeren zijn juist vlekloos.
Verder staat de plant op het oosten, nu krijgt hij geen direct zonlicht meer, in de zomer was dat grofweg 3-4 uur per dag.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes Lauren
Bijlagen
20201112_115024.jpg
20201112_112454.jpg
20201112_112444.jpg
20201112_112425.jpg

Calathea_
Reacties Avatar Topics

Re: Kentia palm gele/bruine vlekken

Bericht door Calathea_ » ma 16 nov 2020, 09:51

Hey Lauren,

Wat vervelend zeg. De vragen die in mij opkomen:
Wat is de omgevingstemperatuur van de kamer waar de palm in staat? Sproei je de bladeren van de plant wel? Zo ja, hoe vaak? Hoe zien de kluit/wortels eruit?

DAE avatar
Lauren
Reacties Topics

Bericht door Lauren » ma 16 nov 2020, 10:25

Bedankt voor de reactie!!

Temperatuur:Hij staat in onze woonkamer waarbij het meestal tussen de 19 en 20 graden is (in de nacht wellicht ietsje kouder, nooit kouder dan 18 graden).

Sproeien: ik sproei vanaf begin 2x per week

Wortels: dat kan ik helaas niet eenvoudig checken, want hij staat dus in hydrocultuur onder vele hydrokorrels. Dat wordt een grote onderneming.

Water geven: ik zorg dat hij altijd tussen de eerste 2 streepjes is, zoals de hydrocultuur instructies (tussen minimaal en optimaal). In de praktijk betekent dit 2x per week een scheut water.

Batdah

Bericht door Batdah » di 17 nov 2020, 03:07

Ik vermoed dat je water geef regime niet goed is...je verzuipt de palm!

Geef water tot maximum niveau,
wacht vervolgens totdat de peilstok onderin staat(minimum) laat dat een dag of 5 zo,
en vul dan weer bij tot maximaal(peilstok helemaal bovenin)

Ik vermoed dat je dan eens per maand water kunt geven..dat zou meestal moeten volstaan!
In het verleden heb ik ooit hydro beplantingen aangelegd en onderhouden ik deed dat elke 4 weken...tussentijds gaf ik geen water!

DAE avatar
Lauren
Reacties Topics

Bericht door Lauren » do 19 nov 2020, 14:22

Oké, dat wist ik niet... Bedankt! Ik ga dat proberen!

Plaats reactie