Planten sterven

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
Paulienxoxo
Reacties Topics

Planten sterven

Bericht door Paulienxoxo » wo 13 jan 2021, 17:07

Beste allemaal,
Ik heb helaas een paar huisplanten die het enorm slecht doen. Deels is dit natuurlijk door de winter en dat het een stuk kouder is maar ik wil toch graag weten hoe ik beter voor deze planten kan zorgen en wat mis is met sommige planten bv. Te veel/te weinig water. Hieronder vinden jullie fotos. De gatenplant doet het perfect maar zijn er tips om deze niet naar alle kanten te laten groeien?
Bijlagen
065A22FA-060A-46EF-8981-E848DE0F9BB8.jpeg
407F371C-D51C-40AC-8802-C68AFB875173.jpeg
E37AE896-5EA7-4E8A-B412-F9B4F175A059.jpeg
08E6FEE6-971B-40FF-A801-72C9364E1C2D.jpeg

DAE avatar
PeterV
Reacties

Re: Planten sterven

Bericht door PeterV » wo 13 jan 2021, 17:13

Hoi Paulien,

Dat is balen zeg, hier helaas ook vaak hetzelfde meegemaakt..
Doordat de kachel aangaat daalt de luchtvochtigheid enorm. Je hebt voornamelijk tropische planten en die vinden dit niet leuk. Ik kreeg de tip om mijn planten te benevelen met een plantenspuit. Nu ik dit dagelijks doe is dit probleem (zo goed als) verholpen. Hopelijk heb je er wat aan!

Wat betreft jouw Monstera: het lijkt erop dat deze plant te donker staat. Dan gaan de bladeren "zoeken" naar licht. Een andere reden dat ik dat denk is dat er weinig gaten in de bladeren zitten (bron: https://mijnplant.info/kamerplanten/monstera-minima/).

Hoop dat je hier wat aan hebt :D :D
Paulienxoxo vinden dit nuttig/leuk

DAE avatar
Paulienxoxo
Reacties Topics

Re: Planten sterven

Bericht door Paulienxoxo » wo 13 jan 2021, 18:31

PeterV schreef:
wo 13 jan 2021, 17:13
Hoi Paulien,

Dat is balen zeg, hier helaas ook vaak hetzelfde meegemaakt..
Doordat de kachel aangaat daalt de luchtvochtigheid enorm. Je hebt voornamelijk tropische planten en die vinden dit niet leuk. Ik kreeg de tip om mijn planten te benevelen met een plantenspuit. Nu ik dit dagelijks doe is dit probleem (zo goed als) verholpen. Hopelijk heb je er wat aan!

Wat betreft jouw Monstera: het lijkt erop dat deze plant te donker staat. Dan gaan de bladeren "zoeken" naar licht. Een andere reden dat ik dat denk is dat er weinig gaten in de bladeren zitten (bron: https://mijnplant.info/kamerplanten/monstera-minima/).

Hoop dat je hier wat aan hebt :D :D
Wauw super bedankt! Mijn kamer is op de gelijksvloers en het wordt hier inderdaad heel koud en met de verwarming is de luchtvochtigheid inderdaad wel laag misschien. Mijn gatenplant is wel enorm gegroeid, hij kwam van 3 blaadjes en nu dit in 2-3 maanden tijd dus de vooruitgang gaat wel maar ja het vervelende is dat die inderdaad overal naartoe groeit. Hij staat naast mijn aquarium wat misschien het licht een beetje tegenhoud. Voor de rest van de planten zal ik ze zeker wat blijven bespuiten met water. Ik heb verschillende planten die allemaal verschillende zorg nodig hebben wat misschien niet zo’n super slim idee was. De meeste heb ik gekocht voor €2-€3 in de supermarkt vanwege de prijs wat wel enorm goed is. Ben super tevreden met mijn planten van de Aldi!!! (Tip voor goedkope planten). Maar alvast super bedankt. Ik ga ze zeker vaker proberen te bespuiten met water en hopelijk gaan ze in de zomer weer schieten 😄

Plaats reactie