Strelitzia Nicolai hangt slap & krult op

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
GeleVingers
Topics

Strelitzia Nicolai hangt slap & krult op

Bericht door GeleVingers » di 17 aug 2021, 08:59

Hallo,

Er zijn de laatste tijd veel dingen gebeurd waardoor mijn strelitzia Nicolai een beetje van slag zou kunnen zijn, maar het lukt me niet echt om hem er weer bovenop te krijgen. Ik hoop dat iemand hier goede tips heeft.

Ik heb hem sinds halverwege de winter. Eerst ging het uitstekend met de plant, toen het voorjaar begon kwamen er 3 nieuwe (opgerolde) stelen die gestaag groeiden. 2 maanden geleden zijn wij echter verhuisd en sindsdien gaat het bergafwaarts en ik vraag me af waar het door komt. Alle bladeren zijn slap gaan hangen ipv mooi rechtop en de bladeren krullen op.

Ik ben er sowieso achter gekomen dat hij onder water heeft gestaan. Ik heb hem toen in een nieuwe (10L) pot gezet met nieuwe potgrond, die nu op een verhoging in de grotere pot staat zodat hij overtollig water kwijt kan. Bij het omspitten de wortels gecontroleerd. Die waren wel wat slap, maar volgens mij niet echt verrot. Dit ompotten heb ik nu ongeveer 2 weken geleden gedaan, maar er is nog geen verbetering. Hij lijkt zelfs nog verder te gaan hangen.

Komt het dan misschien door de plek? Zoals je op de foto kunt zien staat hij direct voor het raam. Bij dit raam krijgt hij zo'n 4u per dag direct zonlicht (als de zon schijnt).

Wat kan ik doen om de plant nog te redden en hem nieuw leven in te blazen? Kan hij sowieso de bladeren die krom en slap zijn nog wel herstellen of is alles afsnoeien, behalve de nog opgerolde bladeren de enige optie?
Bijlagen
IMG_20210812_073836.jpg
IMG_20210815_162747.jpg
IMG_20210815_162734.jpg

Batdah

Re: Strelitzia Nicolai hangt slap & krult op

Bericht door Batdah » di 17 aug 2021, 14:58

IK denk dat je meer geduld moet hebben 2 weken is erg kort...ik denk meer aan een halfjaar of langer! en de standplaats is redelijk...direkt zonlicht is prima, eigenlijk is dit een kuipplant die in de zomer beter buiten staat!

Blad zou je beter niet afsnijden het is nog groen en kan het fotosynthese proces nog ondersteunen...later als nieuw blad gevormd is kun je ze weghalen...ze zullen vermoedelijk blijven hangen!

Plaats reactie