Meeldauw op vlinderstruik
In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Meeldauw op vlinderstruik
Bericht door Simera » vr 26 nov 2021, 13:00
Mijn dochter is onlangs verhuisd en heeft een vlinderstruik in haar tuin die niet onderhouden is. We hebben ongeveer twee maanden geleden in elk geval oude bloemen er uitgeknipt. Hij is prachtig terugkomen met nieuwe bloemen maar… Nu zit hij onder de meeldauw. Wat te doen? Tot de grond toe weg knippen wat eigenlijk pas na de winter mag? Op deze manier komt de meeldauw ook in andere tuin en terecht. Ik kan nergens vinden wat we moeten doen.
Re: Meeldauw op vlinderstruik
Bericht door Batdah » vr 26 nov 2021, 17:45
Niks om je zorgen over te maken, gewoon terugsnoeien zoals gebruikelijk volgend jaar zul je er vermoedelijk vanaf zijn....het is nu bijna winter dus ingrijpen heeft geen zin meer.
Bericht door Batdah » vr 26 nov 2021, 19:41
Dat maakt niet zoveel uit....een Buddleja is niet zo gevoelig...ik heb dat altijd voor de winter gedaan(toen ik nog in Nederland woonde) ook na een strenge winter heb ik nooit noemenswaardige schade gezien dus het is wat je zelf wilt.
- KleineTuinen.nl
Bericht door KleineTuinen.nl » ma 29 nov 2021, 09:29
Een vlinderstruik kan je rond oktober wat terugsnoeien. Zo voorkom je dat er veel schade ontstaat door de wind, als deze al wat hoger is.
In het voorjaar snoei je deze flink terug, tot op zo'n 30-50cm boven de grond. De vlinderstruik blijft zo redelijk compact en mooi rijk bloeien. Snoei je deze niet terug, dan zal deze vooral bovenin bloeien.
https://kleinetuinen.nl/tuintaken/hoe-s ... derstruik/
In het voorjaar snoei je deze flink terug, tot op zo'n 30-50cm boven de grond. De vlinderstruik blijft zo redelijk compact en mooi rijk bloeien. Snoei je deze niet terug, dan zal deze vooral bovenin bloeien.
https://kleinetuinen.nl/tuintaken/hoe-s ... derstruik/
KleineTuinen.nl - Alles over Tuinieren in een kleine tuin
(Tuintips, Inspiratie, antwoord op Tuinvragen en de mooiste planten voor kleine tuinen)
(Tuintips, Inspiratie, antwoord op Tuinvragen en de mooiste planten voor kleine tuinen)
Bericht door Simera » ma 29 nov 2021, 10:38
Dank je wel, dat wist ik dus heb ongeveer twee maanden terug een beetje gesnoeid maar hij zit nu onder de meeldauw. Wij zullen wachten tot het voorjaar en snoeien dan terug naar 30_50 cm.
KleineTuinen.nl vinden dit nuttig/leuk
- KleineTuinen.nl
Bericht door KleineTuinen.nl » di 21 dec 2021, 13:52
Als je het echt zou willen, kan je ook al eerder terugsnoeien, maar eigenlijk is dat niet het beste voor de plant. De kans op schade wordt dan groter.
Afhankelijk van de variant verliest de plant nu toch het blad, waardoor je er mogelijk minder last van ervaart.
Wachten tot het voorjaar is het beste. Dan kan de plant na het snoeien gelijk weer mooi fris uitlopen.
Afhankelijk van de variant verliest de plant nu toch het blad, waardoor je er mogelijk minder last van ervaart.
Wachten tot het voorjaar is het beste. Dan kan de plant na het snoeien gelijk weer mooi fris uitlopen.
KleineTuinen.nl - Alles over Tuinieren in een kleine tuin
Krijg antwoord op je tuinvraag
Deel tips en ervaringen
Help anderen
InloggenRegistreer Inloggen met Facebook