Klimop haag kaal aan 1 zijde - omkeerbaar?

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
JorenM
Reacties Subscribed Topics

Klimop haag kaal aan 1 zijde - omkeerbaar?

Bericht door JorenM » za 14 okt 2023, 18:35

Hoi allen,

Ik ben een nieuw lid met een specifieke vraag waarvan ik het antwoord nog niet heb kunnen vinden.
Op de scheidingslijn met onze buurvrouw staat volgende:
- Onze kant: een hoge en brede conifeerhaag
- Kant buurvrouw: een bekaert draad met klimop (klimophaag)

Omdat onze conifeerhaag veel te breed is geworden (door de vorige huiseigenaars) zorgt dit ervoor dat er veel ruimte van onze vaart wordt ingenomen en we met onze auto niet meer kunnen passeren.
We overwegen daarom om de conifeer weg te doen en mee te genieten van de klimophaag (deze staat eigenlijk echt precies op de scheiding). Omdat de conifeer er vlak tegenstaat zal de klimop aan onze kant echter niet veel mooie groene begroeiing hebben.

Aangezien we echte planten-leken zijn, vroegen we ons daarom af of dit zich wel zou kunnen herstellen na verloop van tijd mits er dan wel licht aan kan komen? Zo ja, hoelang zou dit dan mogelijks duren (de bekaert zal +-180cm hoog zijn en de draad is zelf toch een 20m lang)?

Heeft er iemand hier een idee van?

Groetjes,
Joren

DAE avatar
Peterplant

Re: Klimop haag kaal aan 1 zijde - omkeerbaar?

Bericht door Peterplant » za 14 okt 2023, 20:21

Als de klimop licht krijgt, zal die zonder problemen blad gaan vormen aan de kant die nu nog kaal is. Dat zal niet heel lang duren. Ik gok dat je na een jaar een groene wand hebt.

DAE avatar
JorenM

Bericht door JorenM » za 14 okt 2023, 20:44

Bedankt Peter!

Heeft het nut om de conifeer al voor de aankomende winter weg te halen zodoende dit proces te bevorderen? In eerste instantie zou ik denk dat dat niet veel nut heeft, zodra het gaat vriezen?

Groetjes,
Joren

DAE avatar
Peterplant

Bericht door Peterplant » zo 15 okt 2023, 13:17

Ik zou de coniferen in de lente weghalen, de Hedera doet nu en in de winter toch niets meer.

DAE avatar
JorenM

Bericht door JorenM » ma 16 okt 2023, 09:17

OK bedankt!

Plaats reactie